Jan Geert Bakker

Jan Geert Bakker (1963) is al vele jaren betrokken bij de VVD. Hij is bestuurslid en voorzitter van de VVD-afdeling Heemskerk geweest en ook bestuurslid van de VVD in de regio Haarlem/IJmond. Op landelijk gebied was hij geruime tijd lid van een adviescommissie voor de Kamerfracties van de VVD.

“ Ik woon al meer dan 50 jaar in onze mooie gemeente. Voel mij verbonden aan Heemskerk; mijn partner werkt in Heemskerk en onze kinderen groeien er op. Bijna ieder weekend zijn wij fietsend of wandelend te vinden in het Heemskerkse bos, in de duinen of op het strand. Sporten doe ik bij de gezellige Badmintonclub Heemskerk (BCH), samen met tientallen andere enthousiaste Heemskerkers.

Heemskerk, het wel en wee van onze gemeente, is voor mij belangrijk. Daarom ben ik sinds 2018 lid voor de gemeenteraad en wil ik mij inzetten voor het politiek bestuur van de gemeente.”

Jan Geert is jurist en econoom. Hij werkt bij de gemeente Amsterdam. Hij begon zijn loopbaan als rechercheur bij de FIOD, was daarna o.a. hoofd douanerecherche en hulpofficier van justitie. Later werd hij directeur op het ministerie van Financiën en gaf hij leiding aan de Belastingdienst in Amsterdam.
 Jan Geert omschrijft zichzelf als een liberaal, aanhanger van een liberale levensfilosofie en voorstander van een pragmatische VVD-politiek.

“ Een goed bestuur is belangrijk voor de gemeente. Als raadslid of wethouder moet je open staan voor de meningen en de belangen van de inwoners. Maar je hebt ook moed nodig. Want zelden is iedereen het eens. Om dan toch doelen te bereiken is het belangrijk om samen te werken en om met elkaar een koers vast te durven houden.

In de politiek gaat het vaak over plannen en over beleid. Maar voor de inwoners is de uitvoering vaak veel belangrijker dan wat er in een beleidsstuk is opgeschreven. Mensen willen een gemeente die open naar hun luistert. Die kijkt naar wat er wel mogelijk is, in plaats van snel ‘nee, kan niet’ te zeggen.”